آخرین فروشست زمین در اصفهان به خیابان آپادانا واقع در ابتدای این شهر برمی گردد که به علت ریزش خط لوله انتقال فاضلاب بتنی مسیر جنوب اصفهان رخ داد.

فرونشست

به گزارش همشهری آنلاین، به گفته مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان، با توجه به فرسودگی خط لوله انتقال فاضلاب با قدمت بیش از ۵۰ سال و تاثیرات فرونشست زمین بر وقوع حوادث تا کنون عملیات بازسازی و تعویض ۱۹۳ کیلومتر از خطوط اولویت دار در شهر اصفهان انجام شده است.

منصور شیشه فروش به همشهری می گوید:‌ «در سال جاری ۲۰ کیلومتر از شبکه های فرسوده در خیابان های شهیدان کاظمی، کاوه، شهید چمران هفتون، قائمیه آبشار و ... در برنامه بازسازی قرار دارد و پیمانکاران در زمینه بازسازی شبکه ها فعالیت می‌کند.»

او عنوان می کند: «عوامل ایمنی و آتش نشانی و پلیس راهور و تیم فنی و مدیریت بحران شرکت آب و فاضلاب به محل اعزام و ضمن اعمال محدودیت ترافیکی برای ایمنی محور کنترل جریان فاضلاب و چگونگی اصلاح و بازسازی خط لوله برنامه ریزی شده، قرار است در اسرع وقت عملیات حفاری روی لوله انجام و پس از اصلاح و تعویض خط لوله انجام شود.»

نیاز به اعتبارات ملی

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان معتقد است بیش از ۳۰۰ کیلومتر از شبکه های انتقال فاضلاب شهر اصفهان به علت قدمت ۵۰ ساله فرسوده و نیاز به اصلاح دارد که ۳۰ کیلومتر از این خطوط بعلت قرار گرفتن در مناطق آسیب پذیر در اولویت اجراست. او می گوید: «البته نیاز به اعتبارات ملی دارد که باید توسط وزارت نیرو شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور و سازمان برنامه و بودجه کشور تامین شود.»

شیشه فروش بر این باور است که تسریع در اجرای طرح بازسازی شبکه ها با توجه به شرایط کم آبی و فرونشست زمین در اصفهان بسیار حایز اهمیت است. او تاکید می کند: «با بررسی صورت گرفته، فرونشست زمین باعث تشدید حوادث در این شبکه ها شده است. راهکار موثر در کاهش اثرات فرونشست زمین و پیشگیری از بروز خسارات در ابنیه تاریخی، مسکونی، اراضی و تاسیسات شهری تداوم جریان رودخانه زاینده رود و تغذیه سفره های آب زیر زمینی، اجرای طرح های آبخیزداری و تامین حقابه های قانونی کشاورزی، زیست محیطی و احیای زاینده رود و تالاب گاوخونی است.»‌

دشت پر خطر استان

فرونشست زمین در دشت اصفهان برخوار و دشت های پر خطر دیگر از جمله مهیار شمالی و جنوبی، کاشان، اردستان، فلاورجان، گلپایگان با استفاده از تکنیک دورسنجی و دستگاهای جی پی اس توسط سازمان های زمین شناسی، نقشه برداری و مرکز تحقیقات راه و مسکن و شهرسازی مورد ارزیابی قرار گرفته است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با تایید این موضوع عنوان می کند: «نرخ محاسبه شده در دشت ها توسط سازمان زمین شناسی بین ۵ تا ۱۸ سانتیمتر در سال در مناطق مختلف تعیین شده است. با توجه به طرح موضوع در جلسات ستاد مدیریت بحران استان و به منظور پیشگیری از آثار مخرب این پدیده و جلوگیری از بروز خسارات فرونشست زمین که بعنوان یک ابر چالش برای اصفهان تهدید جدی است.»

کد خبر 866731
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha